fraudehelpdesk.nl 

Fraudehelpdesk is de nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude.

Bent u slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraudehelpdesk.

Bellen: 088 – 786 73 72

Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur, maar niet tijdens de feestdagen. Op woensdag is de Fraudehelpdesk vanaf 12.00 uur bereikbaar. Bellen gaat op lokaal tarief.

 

Missie


De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. Burgers en bedrijven behoeden voor oplichtingspraktijken en weerbaarder maken tegen fraude, dat is het doel. Dat gebeurt door mensen bewust te maken van de risico’s op fraude. Zo waarschuwen we voor frauduleuze zaken op onze site, Facebook en Twitter.

Fraudeslachtoffers bieden zij een helpende hand door hen naar de juiste instantie te verwijzen. Zo hoeft de gedupeerde niet zelf op zoek naar het goede adres voor hulp. De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid.

 

Heeft u een valse e-mail of sms
gekregen, dan kunt u deze ook melden met een meldformulier wat u aantreft en in kunt vullen door op onderstaande knop te klikken.


Tips van de fraudehelpdesk:

  • 1. Vertrouwt u iets niet? Raadpleeg de website van de Fraudehelpdesk of neem contact met hen op.
  • 2. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Neem over de aanbieding contact op met de Fraudehelpdesk of raadpleeg de website.
  • 3. Moet u snel reageren? Dit is een beproefde tactiek van oplichters om u over de streep te trekken. Laat u niet onder druk zetten.
  • 4. Lees de kleine lettertjes. Bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras.
  • 5. Bent u ongevraagd of zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, e-mail, fax, aan de deur)? Let extra goed op! Hier kan wel eens een oplichter aan het werk zijn.
  • 6. Meld u aan bij het bel-me-niet-register zodat u geen ongevraagde telefonische aanbiedingen krijgt.  http://www.bel-me-niet.nl/  of telefonisch: 0900 - 666 1000 (€ 0,15 p.m.)
  • 7. Betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij u zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is.
  • 8. Bent u eerder slachtoffer van fraude geweest? Let extra goed op! Vaak geeft de ene oplichter uw gegevens door aan de andere oplichter.
  • 9. Geef nooit uw persoonlijke (bank-)gegevens af! Fraudeurs maken misbruik van uw gegevens.
  • 10. Zit een aanbieding vol taalfouten? Wees alert, dit kan een indicatie zijn voor fraude.

Bronvermelding: Fraudehelpdesk (01-07-2016 en 12-08-2019)