RIJSBERGEN - Na ruim twintig jaar de voorzittershamer van de plaatselijke KBO te hebben gehanteerd, vindt Gerard Kuypers het mooi geweest. Donderdag nam hij officieel afscheid tijdens de Jaarvergadering. Kuypers ontving daarbij voor zijn vele verdiensten een onderscheiding van KBO Brabant.

DOOR CHARLES LUIJTEN

Wie kent Gerard Kuypers in deze contreien niet? Vooral in bestuurskringen is hij zeer gezien. De Bonte Avond van CV De Aopelaanders bombardeerde hem ooit tot ‘de man met elf petten’. Daaronder ging Kuypers, als de hoogste man aan de bestuurstafel, ook daadwerkelijk schuil. Een persoon ook die ervoor gezorgd heeft dat in Rijsbergen links en rechts wat beelden met een culturele achtergrond zijn geplaatst.\

Verfrissing

“Er is een tijd van komen en gaan. Aangezien ik met mijn negentigste ook niet meer de jongste ben, is het heel normaal dat er verfrissing komt. Zeker wanneer je die in eigen huis hebt,” zegt voormalig oud-gemeentesecretaris Kuypers die ondanks zijn hoge leeftijd nog erg vitaal is en nog altijd beschikt over een ijzersterk geheugen.

Verrassing

Zij afscheid donderdag trok de nodige bezoekers. Grote tegenvaller voor Gerard Kuypers was het ontbreken van Jac van Oers, secretaris van KBO Rijsbergen, met wie hij heel veel van doen had. Laatstgenoemde moest wegens ziekte verstek laten gaan. Het afscheid vond plaats tijdens de jaarvergadering in Koutershof. Daarbij was ook Stefan Vermeulen, hoofdbestuurder van de provinciale bond, present. Hij was met een speciale bedoeling naar Rijsbergen gekomen. Gerard Kuypers werd door hem namelijk gedecoreerd met een speld in Zilver en Goud van KBO Brabant wegens zijn inzet voor de oudere generatie. Kuypers, uitgeroepen tot erevoorzitter, wordt opgevolgd door Jan Aarts, eveneens geen onbekende in de lokale samenleving.

Voor 70 aanwezigen deed pastor Jan van Steenoven een stemmige Dienst van het Woord; met communie-uitreiking. Bij de voorbeden werden de namen voorgelezen van de 29 overleden leden van 2021.

Na de koffie opende Gerard Kuypers zijn laatste jaarvergadering. Zie het bericht uit de Bode hierboven.

Jan Aarts las als waarnemend secretaris het jaarverslag voor. De kascontrolecommissie (Mary van der Enden en Rina Hermens) waren akkoord met de financiële stukken en de algemene vergadering ging vervolgens akkoord met de jaarstukken. Niet alleen Gerard Kuypers, maar ook Louis Bruyn nam afscheid en werd door Jan Aarts bedankt voor 16 jaar bestuurswerk. Een gratis verloting en hele goede muziek door het combo van Johan Damen maakten de middag mede tot een succes.