Senioren staan niet stil bij digitale nalatenschap

Bijna 70 procent van de senioren geeft aan (nog) niets geregeld te hebben voor hun digitale nalatenschap, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb, dé landelijke vereniging voor senioren en de digitale wereld, onder ruim 900 senioren. 35 procent van hen geeft aan hierover nooit te hebben nagedacht. Digitale nalatenschap houdt in dat men vooraf nadenkt over wat er met eigen onlinegegevens moet gebeuren na overlijden. Denk aan het al dan niet sluiten van social-media-acounts en het opzeggen van online diensten, maar ook het verlenen van toegang tot apparaten aan nabestaanden.

Pijnlijk

Ons leven wordt steeds digitaler. Ook dat van senioren. Steeds vaker lopen ook zij tegen de vraag aan wat er met al die onlinegegevens moet gebeuren bij overlijden. Van henzelf, of van een naaste.
Wie het wel eens heeft meegemaakt, kan beamen hoe pijnlijk het is. Je ziet bijvoorbeeld op Facebook een profiel van iemand die is overleden. Wie gaat er eigenlijk over zo’n pagina als iemand er niet meer is? Of over foto’s die iemand heeft opgeslagen in een Google-account? En hoe krijg je toegang tot de laptop of smartphone van een dierbare overledene? Nabestaanden breken vaak hun hoofd over dit soort vragen, wanneer zij toch al een moeilijke tijd doormaken.

Senior staat niet stil bij digitale nalatenschap

Uit het onderzoek van SeniorWeb blijkt dat maar weinig mensen/senioren stilstaan bij hun digitale nalatenschap: bijna 70% van de ondervraagden geeft aan dit nog niet geregeld te hebben, en het ook nog niet met naasten besproken te hebben. De drie belangrijkste redenen waarom senioren dit nog niet geregeld hebben zijn dat men er nooit over heeft nagedacht, nabestaanden al op de hoogte zijn van hun wachtwoorden en dat men niet weet wat men moet doen en geen goed overzicht heeft.
Opvallend is dat 43% zegt nog niet te weten of men zijn of haar digitale nalatenschap wil gaan regelen, tegenover 44% die dit wel wil gaan doen. Als men al wel iets heeft geregeld, is het vooral toegang tot apparaten (laptop, smartphone e.d., in 92% van de gevallen) en toegang tot belangrijke accounts (Google, Apple ID, 58%), waarvan bijvoorbeeld ook de kinderen het wachtwoord hebben.

Checklist

SeniorWeb lanceert nu voor zijn leden een handig overzicht met bijbehorende checklist voor het digitale nalatenschap. Senioren, of nabestaanden, zien hiermee snel wat zij kunnen regelen voor het eigen digitale nalatenschap, of dat van een naaste. Kúnnen, want niet alle punten op de checklist hoeven te worden afgevinkt. Zo zal bijvoorbeeld niet iedereen een Facebookpagina hebben. En is het een persoonlijke overweging wat er met een Facebookpagina moet gebeuren na overlijden.
Andere zaken, zoals het opzeggen van online diensten, contact met overheden of de bank zullen wel geregeld moeten worden. De checklist helpt senioren hiermee hun digitale nalatenschap te regelen op een manier die bij hen past. Kijk op seniorweb.nl/digitaal-nalaten.

Tip:

Bekijk ook het filmpje dat seniorenweb maakte! Seniorweb vroeg op straat aan jong en oud of zij wel eens over hun digitale nalatenschap hebben nagedacht, en of ze het hebben geregeld.

Bron: KBO-Brabant 20-09-2018.